Kaakchirurgie & Implantologie Midden Delfland

Bij Kaakchirurgie & Implantologie Midden Delfland kunt u terecht voor alle veel voorkomende kaakchirurgische behandelingen.
Voor al deze behandelingen geldt dat deze ook onder narcose kunnen worden uitgevoerd.

Implantaten

Implantaten zijn kunstmatige wortels, vervaardigd van titanium, die in het kaakbot worden geplaatst. Een of meerdere implantaten kunnen een goede oplossing zijn voor patiënten die tanden en/of kiezen missen. Het implantaat neemt de functie van een tandwortel over. Er zijn implantaten voor losse tanden en kiezen en zelfs voor hele kunstgebitten.
Nadat het implantaat is geplaatst duurt het een aantal maanden voordat de kroon of het gebit op kan worden bevestigd.
Op de site van de Nederlandse Vereniging voor Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie (NVMKA) zijn folders beschikbaar die het plaatsen en het onderhoud van implantaten uitgebreid beschrijven. https://www.nvmka.nl/patienteninformatie

Verstandskiezen verwijderen

Verstandskiezen verwijderen is een veel voorkomende behandeling. Dit komt doordat verstandskiezen zelden een functie hebben en in veel gevallen aanleiding geven tot klachten.Veel voorkomende klachten door verstandskiezen zijn:
- Het hebben van ruimtegebrek voor de verstandskiezen waardoor er geen goede reiniging mogelijk is.
- Door druk van de verstandskiezen kan een onregelmatige stand van de kiezen ontstaan.

Wortelpuntbehandeling

Een ontstoken wortelpunt kan veel pijn geven. Vaak is een ontstoken wortelpunt een gevolg van een eerdere behandeling bij de tandarts. Wanneer een gat of vulling te groot wordt en dicht bij de zenuw komt gaat deze dood door irritatie. De tandarts behandelt de dode zenuw door middel van een wortelkanaalbehandeling. Hierbij maakt de tandarts de tand of kies van binnen schoon. Het kan echter voorkomen dat het voor de tandarts onmogelijk is de tand of kies schoon te krijgen. Dit komt in de meeste gevallen door de vorm van het zenuwkanaal. Restanten van de dode zenuw kunnen hierdoor blijven zitten. Deze restanten gaan vaak na enkele jaren ontsteken. Dit noemen we een ontsteking aan de wortelpunt.

Een wortelpuntbehandeling vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Tijdens de operatie verwijdert de kaakchirurg de wortelpunt om zo het ontstoken weefsel weg te nemen. De kaakchirurg sluit hierna het zenuwkanaal af door een vulling in de wortelpunt aan te brengen. Tot slot hecht de kaakchirurg het tandvlees met oplosbare hechtingen. Deze verdwijnen na ongeveer twee weken vanzelf. De behandeling duurt ongeveer 20 minuten.